Reflectie

Reflectie jaar 2

21-06-2015 17:26

Reflectie over het tweede jaar SGM

Ook het tweede jaar van de opleiding SGM is voorbij gevlogen. Wanneer ik terug kijk op het hele jaar, kan ik concluderen dat ik het eerste half jaar het leukste vond. In dit half jaar ging het veel over marketing en hadden we leuke vakken als sportonderzoek. Het tweede half jaar vond ik wat minder leuk. In blok 3 hadden we de run bike run, maar de opzet hiervan vond ik niet heel logisch. We moesten een plan schrijven en tegelijkertijd al uitvoeren. Het vierde blok van het jaar vond ik persoonlijk het minst leuk. Dit blok stond geheel in het teken van beleid en dit is iets wat mij totaal niet interesseert, dit komt ook omdat ik er niets van af weet. Tijdens dit blok hadden we ook de game. Vooraf werd gezegd dat het verschrikkelijk zou zijn, maar ik vond dit wel meevallen. De opdrachten op zich vond ik wel leuk om te doen, maar met de politiek heb ik totaal niks. Al met al heerst toch wel een positief gevoel over het afgelopen jaar.

Op de stages kijk ik met een gematigd gevoel terug. Enerzijds heb ik mij wel vermaakt en heb ik ook wel een hoop geleerd. Anderzijds heb ik toch wel het echt bezig zijn in de praktijk gemist, waardoor ik niet altijd even gemotiveerd was. Voor de stage in jaar drie hoop ik dan ook op een plek in het werkveld.

Reflectie over mijzelf tijdens het tweede jaar

Terugkijkend op mezelf het afgelopen jaar heb ik het idee dat ik in een aantal opzichten gegroeid ben. Ten eerste heb ik geleerd om mijn mening te laten horen en feedback op andere mensen te geven. Ook ben ik gegroeid in het dingen uit handen gegeven, zie reflectie BART opdracht.

Natuurlijk zijn er nog genoeg verbeterpunten, deze heb ik dan ook verwoord in de leerdoelen voor de lange en korte termijn.

Al met al ga ik nog met plezier naar de opleiding toe en heb ik zin om het komende schooljaar meer in het werkveld aan de slag te gaan.

Reflectie BART opdracht

21-06-2015 13:44

In een vorig artikel op deze subpagina heb ik mijn persoonlijke BART opdracht voor SLB gepubliceerd. In deze BART opdracht kwamen twee dingen naar voren waar ik aan moest werken het afgelopen half jaar:

  1. Mijn persoonlijke leerdoel 'dingen uit handen geven' verbeteren
  2. In beeld krijgen welk uitstroomprofiel ik wil gaan doen

Op basis van deze twee doelen ga ik nu reflecteren.

Persoonlijke leerdoel

Wanneer ik kijk naar mijn persoonlijke leerdoel, kan ik concluderen dat ik hier op vooruit ben gegaan. Ik moet eerlijk toegeven dat ik de BART opdracht niet punt voor punt uitgevoerd heb. Tijdens het blok kwam ik erachter dat het voor mij persoonlijk niet ging werken om een actieplan op te stellen omdat ik eigenlijk van te voren al wist dat ik me hier niet aan ging houden. Wel heb ik een aantal keren feedback gevraagd aan mijn stagegenoten.

Wanneer ik terugkijk op het afgelopen half jaar, kan ik concluderen dat ik in het eerste deel nog wel moeite had met het uit handen geven van bepaalde taken. In dit blok had ik dan ook nog best veel taken op me genomen, terwijl dit eigenlijk niet nodig was. Na afloop van dat blok kreeg ik dan ook de feedback terug van mijn stagegenoten dat ik al wel op de goede weg was, maar dat ik toch nog veel dingen zelf wilde doen. Het afgelopen blok ben ik wel stappen vooruit gegaan op dit vlak. Het afgelopen blok heb ik me in die zin meer op de achtergrond gehouden, en niet de leiding genomen ten opzichte van het maken van de beroepsproducten als het stageverslag. Eerder was ik telkens degene die taken verdeelde en zorgde dat de verslagen goed in elkaar kwamen te staan, maar afgelopen blok heb ik die taak aan iemand anders overgelaten. Ik heb dus de taken die ik toebedeeld kreeg uitgevoerd. Ik moet eerlijk zeggen dat dit wel een lekker gevoel gaf en dat het ook wel veel werk scheelde. Bij de volgende groepswerken zou ik dan ook graag weer op deze manier verder gaan.

Om bewijslast te leveren voor deze leerdoel, heb ik mijn stagegenoot Elisa Water gevraagd om een stukje hierover te schrijven.

Bewijslast Elisa Water '  Persoonlijke leerdoel 

Ik heb het hele jaar samen met Klarieke stage gelopen, hierdoor heb ik goed de vooruitgang van Klarieke kunnen zien. In het eerste half jaar nam Klarieke altijd de leiding in handen. Doordat Klarieke altijd alles goed op een rijtje heeft en in sommige opzichten perfectionistisch is, kan haar kwaliteit nog wel eens doorslaan in een valkuil. Klarieke verwacht namelijk dat anderen dit ook zijn, terwijl ze dit niet van een ander mag verwachten. Terugkijkend op het afgelopen half jaar, is Klarieke met grote sprongen vooruitgegaan. In het eerste blok van de stage bij SKSG had Klarieke nog moeite om dingen uit handen te geven en dit deed ze toen vooralsnog te weinig. Hier heb ik Klarieke ook een paar keer op aangesproken, maar ze gaf zelf al toe dat ze het wel door had. Het laatste blok van dit jaar heeft Klarieke de touwtjes helemaal uit handen gegeven, wat ik knap vind van haar. Tijdens het laatste blok heeft Klarieke een goede bijdrage en inbreng geleverd, maar ze had de leiding uit handen gegeven. Ze heeft toen ook zelf uitgesproken dat ze het eigenlijk wel fijn vond om niet altijd de leiding van het groepje te nemen bij het maken van de beroepsproducten.

Uitstroomprofiel

Voorafgaand aan dit laatste half jaar had ik geen idee welk uitstroomprofiel ik moest gaan doen. Door het volgen van twee prepcourses en door met mensen in gesprek te gaan, heb ik wel een idee gekregen van wat ik wil gaan doen, namelijk ondernemerschap. De eerste prepcourse die ik gevolgd heb, is actieve en gezonde leefstijl. Hoewel ik de gezondheid van een mens interessant vind, vond ik deze prepcourse niet geweldig. In dit uitstroomprofiel draait het vooral om het worden van een personal trainer en/of leefstijladviseur, en dit is niet iets wat ik later wil gaan worden. Tijdens het volgen van ondernemerschap ben ik erachter gekomen dat dit beter bij mij past en ik vond het dan ook een interessante prepcourse. Naast dat het wel bij mij aansluit, is er nog een reden waarom ik dit uitstroomprofiel wel zie zitten. Doordat ik hierna bewegingswetenschappen wil gaan doen, creëer ik door het volgen van dit uitstroomprofiel een brede basis voor het eventueel opstarten van een eigen onderneming in de richting bewegingswetenschappen.

Bewijslast uitstroomprofiel

Het volgen van de prepcourses en het maken van een keuze kunnen gezien worden als bewijslast.

BART opdracht

21-06-2015 13:16

Bedoeling

Zoals het afgelopen half jaar tijdens de stage is gebleken, heb ik moeite om dingen uit handen te geven.
Hierdoor heb ik snel de neiging om veel dingen zelf te doen en het gevolg hiervan is dat ik de kans van anderen ontneem om ook hun zelf te laten zien in bepaalde dingen. Op basis van dit leerpunt is het de bedoeling van deze opdracht om dit vooral tijdens de stage te gaan verbeteren. Deze opdracht kan ik dan ook niet zonder de hulp van mijn stageteam uit gaan voeren, dus de eerste stap is dan ook om mijn stageteam hiervan op de hoogte te stellen. Daarnaast heb ik voor het komende half jaar als doel om uit te zoeken welk uitstroomprofiel ik volgend jaar wil gaan doen.

Activiteit komend blok:
Stageteam op de hoogte brengen van mijn leerdoel
Korte actieplan maken om dit te verbeteren
Stageteam + SLB' er dit actieplan laten lezen en goedkeuren
Actieplan uitvoeren
Per twee week om feedback vragen van stageteam
Eindevaluatie met SLB' er tijdens voortgangsgesprek

Activiteit komend half jaar:

Me verdiepen in de verschillende uitstroomprofielen door informatie op te zoeken

Prep-course ondernemerschap gaan volgen 
Met mensen gaan praten al een uitstroomprofielhebben gekozen

Resultaat:

Aan het einde van dit blok zal ik kennis hebben over mijn eigen handelen aan het begin van het blok en aan het
eind van dit blok. Door de vergelijking van mijn handelen op beide momenten zal ik een goed beeld krijgen van de vooruitgang die ik geboekt heb. Daarnaast zal ik door de feedback van mijn stagegenoten ook een beeld krijgen van de eventuele vooruitgang.

Als resultaat van de activiteit op gebied van uitstroomprofiel wil ik aan het eind van dit jaar een goed beeld
hebben van de alle uitstroomprofielen. Daarnaast wil ik de prep-course ondernemerschap nog gaan volgen, als hier plek voor is. Aan het eind van dit jaar wil ik dan ook een voorlopige keuze kunnen maken, maar dit hoeft dus nog niet de definitieve keuze te zijn.

Tijd

Het restant van dit blok is nog 5 lesweken. In totaal staat voor dit studieonderdeel buiten de lesuren om gemiddeld twee uur per week.


Woordwolk blok 2.3

19-01-2015 10:39

Hieronder is mijn woordwolk voor het komende blok te zien. In deze woordwolk zijn woorden verwerkt die ik wil verberen het komende blok en daarnaast staat er ook in verwerkt hoe ik dit wil gaan doen. Zoals al beschreven op deze pagina wil ik het komende blok leren om niet alles zelf meer te gaan doen, oftewel ik wil leren om meer dingen uit handen te geven. Dit betekend dat ik meer op andere mensen moet vertrouwen. Het is belangrijk dat ik dit leer zodat ik meer rust voor mezelf creëer, en ook omdat anderen dan de kans krijgen om een groter aandeel in bijvoorbeeld en verslag te krijgen.

Het is lastig om een manier te bedenken waarop ik dit ga verbeteren omdat ik het zelf moet doen. Toch kan ik hier mijn stageteam het komende blok goed in gebruiken. Het komende blok gaan we stage lopen met een groep van 5, hier ligt dus de mogelijkheid dat mijn team er voor gaat zorgen dat ik niet alle taken op me neem. Ten eerste ga ik hun op de hoogte brengen van mijn leerdoel en daarnaast ga ik iemand uit het team vragen die hier op gaat letten gedurende de stage. Deze persoon kan me er dan af en toe op wijzen dat het goed gaat of dat het nog niet helemaal zo gaat als het moet gaan. Aan het eind van het blok kunnen we dan gaan evalueren.

Reflectie blok 2.2

18-01-2015 17:20

Blok 2 loopt alweer bijna ten einde en dit betekend dat de evaluatiegesprekken er ook weer aan komen. Wanneer ik terug kijk op het afgelopen blok, kan geconcludeerd worden dat ook dit blok vooral om de stage draaide. De samenwerking in het stageteam is verbeterd ten opzichte van het eertse blok. Dit is vooral gebleken uit het feit dat er geen concflicten meer zijn geweest, en dit is vooral gekomen doordat we nu elke keer uitgesproken hebben wanneer we ergens mee zaten. Hiermee is ook gelijk de link gelegd naar mijn leerdoel van het vorige blok:

'Het volgende blok wil ik me eerder uitspreken wanneer ik ergens mee zit. Het afgelopen blok heb ik dit te weinig gedaan, hierdoor zijn mede de conflicten ontstaan. Wanneer ik het gelijk laat horen wanneer ik ergens mee zit, kan de persoon hier misschien wat aan doen. Dit wil ik gaan bereiken door tijdens de vaste overlegmomenten mijn moment te gaan pakken'.

Over bovengenoemde kan gezegd worden dat ik hier wel in ben gegroeid afgelopen blok. Er zijn een aantal dingen waarin ik me heb geëgerd afgelopen blok, en ik heb dit eigenlijk elke keer wel uitgesproken. Voor mezelf heeft dit voor meer rust gezorgd.
Tijdens de stage is niet alleen naar voren gekomen wat mijn kwaltieiten zijn, maar ook wat nog verbeterpunten zijn. Zo is gebleken dat ik het nog lastig vind om bepaalde dingen uit handen te geven, terwijl het me zelf meer rust geeft als ik dit wel doe.

Buiten de stage om wilde ik vooral te weten komen wat ik precies wil met deze opleiding, en dan met name het uitstroomprofiel. Dit blok heb ik de prepcourse gezonde leefstijl gevolgd, en hierdoor ben ik te weten gekomen dat dit niet is wat ik wil. Hierom ga ik het komende jaar nog een ander prepcourse volgen.

Leerdoel blok 2.3

18-01-2015 17:20

Voor het komende blok heb ik de volgende leerdoel opgesteld:

  • Ik wil leren om dingen uit handen te geven, in plaats van het zelf te willen doen. Uit de stage is gebleken dat ik het nog lastig vind om bepaalde dingen uit handen te geven. Op zulke momenten wil ik het liever zelf doen zodat ik weet dat het goed gebeurd en dat het op tijd af  komt. Op deze momenten wil ik leren om het uit handen te geven zodat ik voor mezelf meer rust creëer.

Feedback stage 2.1

31-10-2014 20:49

Elisa over mij:

Klarieke is een harde werker, en erg gedreven. Als je met haar samenwerkt weet je dat het ruim van te voren af is. Ook vraagt ze regelmatig of anderen hun deel op tijd af krijgen. Wat nog een verbeterpuntje kan zijn is dat Klarieke de andere projectgenoten zou kunnen betrekken met wat ze thuis aan de opdrachten doet en ook de gesprekken oer stage doorgeeft aan de anderen. Verder gaat het erg goed!

Sanne over mij:

Klarieke is een ontzettend harde werker. Ik heb nu ongeveer ander halve maand met haar samen gewerkt. Wat nog al eens heeft gebotst. Ook al staat ze in de klas bekend als heel stil. Heb ik daar in de samen werking niks van gemerkt. Klarieke weet wel van aanpakken en verwacht dat de personen om haar heen dit ook doen. Een hele goede eigenschap maar soms vergeet ze een beetje rekening te houden met andere. Maar bovenal een fijn persoon om mee samen te werken ze heeft altijd al haar spullen op orde en altijd alles op tijd af.

Competentiescan en competentieschouw blok 2.2

31-10-2014 17:18

Competentieschouw.docx

Competentiescan SGM.xls

Tagcloud blok 2.1

30-10-2014 14:43

Aan het eind van ieder blok vindt een SLB gesprek plaats. Voor dit gesprek heb ik een 'tagcloud' gemaakt, hierin heb ik antwoord gegeven op de volgende vragen:

1. Hoe kijk je tegen het voortgangsgesprek aan?
2. Hoe denk je het vorm te geven?
3. Wat is de inhoud?
4. Waar wil je het komende studiejaar aan werken? Wat wil je ontwikkelen bij jezelf? 

Tagcloud.png

Leerdoelen blok 2.2

30-10-2014 11:00

Op basis van het afgelopen blok heb ik de volgende leerdoel opgesteld:

  • Het volgende blok wil ik me eerder uitspreken wanneer ik ergens mee zit. Het afgelopen blok heb ik dit te weinig gedaan, hierdoor zijn mede de conflicten ontstaan. Wanneer ik het gelijk laat horen wanneer ik ergens mee zit, kan de persoon hier misschien wat aan doen. Dit wil ik gaan bereiken door tijdens de vaste overlegmomenten mijn moment te gaan pakken.

1 | 2 >>